قفسه بندی پالت راک

قفسه بندی پالت راک یکی از مستحکم ترین سیستم های قفسه بندی سوله ، قفسه بندی انبار و قفسه بندی کارخانه می‌باشد. این نوع قفسه کارخانه مستحکم ترین قفسه فلزی در برابر اقلام حجیم و سنگین می‌باشد و تمایز آن با قفسه بندی بالکی راک کفپوش سنگین ، ایزی راک و راک سبک علاوه بر استقامت آن استفاده از زیرپالتی مشبک در آن می‌باشد که چیدن پالت زیرباری را بر روی آن راحت تر می‌کند. قفسه راک پالت از سه جزء قاب راک (پایه) ، بازویی و زیرپالتی پروفیلی تشکیل شده اند که انتخاب زیرپالتی پروفیلی اختیاری بوده و از اجزای ضروری در این سیستم نمی‌باشد. در این سیستم علاوه بر اجزای قفسه از پالت زیرباری آهنی یا پالت زیرباری پلاستیکی هم استفاده می‌شود.

این قفسه فلزی از لحاظ ارتفاع بسته به تقاضای شما عزیزان می‌توانند از 1 تا 12 متر با تعداد طبقات دلخواه شما عزیزان قابل اجرا باشد. ابعاد استاندارد هر دهانه برای قفسه های پالت راک 2.7کتر بوده اما همچنین میتوان این ابعاد را بین 1 تا 4 متر تنظیم نمود. در قفسه پالت راک رنگ قاب راک طوسی ، رنگ بازویی ها و زیرپالتی ها هم نارنجی می‌باشد.

این سیستم قفسه بندی بیشتر به صورت راهرویی در انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرد که بار توسط تجهیزات بارگذاری جابجا می‌شود. این نوع قفسه ها هم قابلیت اجرای راک بالکن را به صورت همزمان به شما عزیزان می‌دهند.رنگ این قفسه ها پودر استاتیک می‌باشد که خیال شما را از بابت کیفیت رنگ راحت می‌کند.قفسه راک در رنگ سفارشی هم تولید می‌شود.

این مدل قفسه تفاوتی که با قفسه های راک معمولی دارد استفاده از پالت به جای صفحه های فلزی است از این رو قفسه های راک پالت بهترین گزینه در انبارهایی است که جابه جایی بار به مکررات انجام میشود .

 

اجزای قفسه بندی پالت راک

پالت راک در گروه قفسه های ثابت و فلزی قرار گرفته و به دلیل نوع ساختار کلی و اجزای موجود در آن از استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و همچنین چیدمان کالاهای سنگین برخوردار می باشد. اجزای اصلی به کار رفته در ساختار این سازه فلزی مقاوم عبارتند از:

قاب قفسه پالت راک

قاب یا فریم یکی از اجزای مهم و اصلی قفسه بندی های پالت راک می باشند که فلزی و کاملا مقاوم بوده و با ستون های مهره ای و صفحه تراز و رول بلت بر روی زمین ثابت و متصل میشوند. به منظور افزایش مقاومت قاب قفسه از مهاربندهای ضربدری و ستونی و افقی استفاده میشود. علاوه بر نوع فلز به کار رفته برای ساخت قاب، نوعی محافظ نیز بر روی آنها نصب می گردد تا مقاومت آن را در برخورد با لیفتراک افزایش دهد.

ستون قفسه

با توجه به اندازه کالاها و عرض در نظر گرفته شده برای دهانه محل قرارگیری هر یک از اقلام و منظور افزایش مقاومت قاب از ستون استفاده میشود. ستون ها مانند سایر اجزا و قطعات به کار رفته در قفسه های پالت راک از فلز مقاوم با روکش و محافظ ساخته شده است. مهاربندهای فلزی برای افزایش استحکام سازه بین ستون و قاب به صورت ضربدری متصل میشوند.

رابط پشت به پشت

به منظور استفاده بهینه از فضا و همچنین ایجاد نظم بهتر در تقسیم بندی کالاها و اقلام این امکان وجود دارد تا دو یا سه ردیف از قفسه ها به هم متصل شوند. جهت جلوگیری از فشار وارد کردن ردیف ها به هم و ریزش کالاهای موجود در آنها از رابط های پشت به پشت استفاده میشود تا قاب ها را به هم متصل کنند.

از دیگر اجزای بسیار مهم در این سیستم قفسه بندی انبار می توان به بازوی پالت راک، کفی ستون، پالت پروفیلی، پالت مسطح و دیواره دار، واسط افزایش ارتفاع ستون و قفل اطمینان اشاره نمود. لازم به ذکر است که نحوه قرارگیری هر یک از این قطعات بر اساس استانداردهای متعدد صورت می گیرد. لذا نباید قطعات و تجهیزات را در بخش های مختلف قفسه با جوش کاری به سازه اصلی متصل نمود. استفاده از اجزای اضافه منجر به بر هم زدن تعادل قفسه ها و افزایش احتمال ریزش آنها می گردد.

کاربرد قفسه بندی راک پالت

همان طور که اشاره شد، ساختار بسیار مقاوم قفسه های راک پالت یکی از بهترین ویژگی های آنها برای چیدمان کالاهای سنگین با ابعاد بزرگ به شمار می رود. کاربرد این قفسه ها بسیار زیاد بوده و از جمله این موارد می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

· چیدمان لوازم خانگی با ابعاد بزرگ و وزن سنگین

· چیدمان بشکه بر روی قفسه های دارای پالت پروفیلی

· نگهداری از اقلام موجود در کارخانجات مواد غذایی، بهداشتی و داروسازی

· چیدمان مواد غذایی در سردخانه های صنعتی و نیمه صنعتی

· نگهداری و چیدمان قطعات اولیه کارخانجات

موارد مهم در نصب و چیدمان قفسه های پالت راک

نحوه قرارگیری و چیدمان قفسه های انبار در کنار هم باید بر اساس اصول ایمنی صورت گیرد. علاوه براین، این قفسه ها باید به گونه ای در کنار هم نصب شوند که دسترسی به کالاها آسان شده و انبارگردانی نیز در کمترین زمان صورت گیرد. موارد مهمی که در نصب قفسه بندی پالت راک باید در نظر داشت عبارتند از:

  • · اجزای مختلف قفسه ها همگی باید فلزی، مقاوم و از متریال با کیفیت ساخته شده باشد تا مقاومت کافی در برابر وزن کالاها را داشته و امکان زنگ زدگی و خوردگی آنها وجود نداشته باشد.
  • · به منظور افزایش ایمنی و جلوگیری از خطر ریزش اقلام بهتر است از زیر پالتی استفاده شود.
  • · دهانه قفسه ها، تعداد طبقات و میزان فاصله بین آنها بر اساس نوع کالا و اندازه و ابعاد آنها تعیین شود.
  • · تمام قطعات و اجزای قفسه های پالت راک با پیچ و مهره به هم متصل میشوند و نیاز به جوشکاری در فرآیند نصب وجود ندارد.
  • · چیدمان و دسترسی به کالاها در این سیستم قفسه بندی By order می باشد. لذا می توان بدون توجه به تاریخ انقضا آنها را در ردیف های مشخص قرار داد.
  • · به منظور افزایش تعداد طبقات قفسه ها می توان از واسط ارتفاع استفاده نمود.
  • · فضای اختصاص داده شده به راهرو باید به اندازه کافی برای رفت و آمد لیفتراک بزرگ باشد. کوچک بودن عرض راهرو منجر به برخورد لیفتراک با قفسه ها و آسیب وارد شدن به آنها می گردد.
  • · جهت افزایش ایمنی و ایجاد نظم در انبار، لازم است از چیدمان کالاها در راهروهای قفسه بندی جلوگیری شود.
  • · فاکتور تحمل وزن با توجه به بار یکنواخت، تعداد پالت ها در هر ردیف تعریف می گردد.

 

 

برای مشاوره بیشتر  و یا خرید با کاشناس های مجموعه قفسه صدرا در ارتباط باشد

 

مطالب مرتبط

یک نظر در “قفسه بندی پالت راک

  1. علی شریعت خواه گفت:

    سلام برای قفسه بندی سالن که دارای ارتفاع ۸ متر است از چه قفسه ای استفاده کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *