تاثیر رنگ در قفسه بندی فروشگاهی

در این مقاله قصد داریم به بررسی عامل رنگ به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در چیدمان فروشگاه و جلب نظر مشتری ها بپردازیم. آیا تاکنون معنی رنگ های مختلف و علائمی که در طول روز با آن ها مواجه می شوید، دقت شما را به خود جلب کرده است؟ به عنوان مثال ممکن است دیدن رنگ قرمز باعث ایجاد حس اضطراب در شما شود اما با دیدن رنگ آبی و یا طرح اقیانوس، احساس آرامش کنید.

روانشناسی رنگ ها:

در قفسه بندی یکی از مباحث پر اهمیت در زمینه دکوراسیون و چیدمان فروشگاه ها می باشد. از همین رو تصمیم گرفتیم تمامی نکات لازم جهت تبدیل فروشگاه شما به یک مرکز فروشگاهی لوکس را در قالب این مقاله بیان کنیم. فاکتور رنگ بندی قفسه ها و دیگر تجهیزات فروشگاهی، تاثیرگذارترین موردی است که موجب جلب نظر مشتری ها می گردد. همچنین می تواند تعیین کننده الگوی خرید در آن ها شود و در نتیجه روند فروش هر فروشگاه را بهبود ببخشد.

شناخت تاثیر رنگ بندی قفسه های فروشگاهی

رنگ‌ها را می‌توان یک راه ارتباط بصری با خریداران به شمار آورد. در حقیقت به کار بردن طیف وسیعی از رنگ‌های مناسب، می‌تواند راهی برای برقراری هرچه بهتر این ارتباط باشد. اما چگونه می توان به این هدف رسید و باعث ایجاد یک ارتباط اثر بخش بین مخاطبان و محیط فروشگاه شد؟

برای این که بتوانیم ناخودآگاه افراد را تحت تاثیر قرار دهیم و رغبت به خرید را در آن ها ایجاد کنیم، لازم است ابتدا ویژگی های هر رنگ را شناخته و فواید و مضرات آن ها را بر روان انسان بررسی کنیم. همانطور که می دانید، چشم ها دریچه روح ما هستند و هر آنچه که چشم بپسندد، ناخودآگاه روی ذهن تاثیر میگذارد. از بین حواس پنجگانه، حس بینایی است که رنگ ها را درک نموده و با آن ها ارتباط برقرار می کند. پس در واقع می شود رنگ را به عنوان پل ارتباطی بین فضا و مخاطبان معرفی کرد.

روانشناسی رنگ ها

گفتیم که رنگ ها روی ذهن و ناخودآگاه ما اثر میگذارند و حالت های مختلفی در ما به وجود می آورند. بنابراین می توانیم دلیلی ایجاد کنیم که مشتری زمان بیشتری را صرف گشتن در فروشگاه و دیدن محصولات موجود نماید. به عنوان مثال با انتخاب طیف رنگی خاصی به عنوان تم فروشگاه، باعث جذابیت فضا شد. اما رنگی که شما در فروشگاه خود بکار میبرید، باید دارای خصوصیاتی باشد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

نکات مربوط به انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون فروشگاه

نکات مربوط به انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون فروشگاه

از آن جایی که رنگ ها منتقل کننده احساسات مختلف مانند هیجان و نشاط و یا دربردارنده کسالت و انرژی منفی هستند، لازم است اصول ترکیب رنگ ها و استفاده از طیف های رنگی مختلف را بشناسید. همچنین برخی از رنگ ها باعث ایجاد حس عصبانیت در افراد می شوند و بر همین اساس باید استفاده از این دست رنگ ها را به حداقل رساند.

بنابراین، انتخاب رنگ مناسب یکی از اصول مربوط به چیدمان صحیح فروشگاه می باشد که دقت به آن امری ضروری است. این انتخاب باید بر اساس اصل (Expression) یا چگونگی ابراز مفاهیم رنگ های مختلف، صورت بگیرد.

در بیانی ساده تر، بسیاری از رنگ ها برای تعداد زیادی از مردم تداعی کننده حس خاصی هستند. مثلا اکثر افراد با دیدن رنگ آبی، حس آرامش و معنویت را تجربه می کنند. اما اگر در مکان هایی که در آن ها رنگ زرد به کار رفته است قرار بگیرند، تاثیر آن را به صورت گرما و درخشندگی احساس خواهند کرد.

همچنین رنگ سبز، القا کننده حس سرزندگی، طراوت و پاکی می باشد. پیشنهاد می شود از آن به مقدار زیاد در فروشگاه خود استفاده کنید.

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم لازم است ابتدا قفسه مناسب فروشگاه خود را شناسایی کرده و سپس نسبت به انتخاب تم رنگی مورد نظر اقدام نمایید.

در ترکیب و بکارگیری رنگ ها برای طراحی قفسه ها لازم است به یکسری از عوامل توجه شود که در بخش زیر به طور مختصر به شرح آن ها پرداخته ایم.

تاثیر رنگ در قفسه بندی فروشگاهی

هنگامی که رنگ های مختلف در کنار همدیگر قرار می گیرند، طبیعتا از یکدیگر تاثیر می پذیرند. این تاثیر دامنه ای از حالت های مختلف مانند تیره و روشنی، سردی و گرمی و… را شامل می شود. بنابراین در صورتی که مواردی از قبیل شکل، بافت، نور، دما و… در هر یک از رنگ ها دچار تغییر شود، اثر متقابل آن را در سایرین می توان مشاهده کرد. اگر از قواعد تاثیر متقابل رنگ ها به خوبی آگاه باشیم، امکان بهره بردن از آن ها در طراحی وجود خواهد داشت.

رنگ ها بر روی یکدیگر تاثیر متقابل دارند

اکنون با این پرسش مواجه هستیم که چگونه با استفاده از یک رنگ بندی خاص می توان بر روی الگوی خرید مشتریان تاثیر گذاشت؟

در ابتدای مقاله گفتیم که فاکتور هایی از قبیل رنگ و طرح، تاثیرات قابل توجهی بر الگوی رفتاری افراد دارند. به عنوان مثال حالتی را در نظر بگیرید که از رنگ، طرح یا متریالی خاص در یک بخش فروشگاه استفاده شده است. در واقع طراحان فروشگاه ها با این عمل قصد دارند به صورت نا محسوس روی ناخودآگاه مشتریان اثر گذاری کرده و آن ها را در یک مسیر مشخصی به حرکت درآورند.

فرد با عبور از این مسیر، از مقابل قفسه ها و سایر تجهیزات فروشگاهی که محصولات درون آن ها با هدف فروش بیشتر چیده شده اند، گذر می کند و به خرید این اقلام پیدا می کند.

رنگ های متناسب هر فروشگاه

در خرده فروشی هایی مانند سوپرمارکت ها، بهتر است طیف گسترده ای از رنگ ها را به کار بگیرید. هر رنگ با توجه به این که مفهوم خاصی را منتقل می کند، اهمیت زیادی در جلب نظر مشتری دارد.

تاثیر هر رنگ در قفسه فروشگاهی

در هایپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ نیز به علت بیش تر بودن تعداد مشتریان، باید محصولاتی که بسته بندی با رنگ های جذاب تری دارند و چیدمان آن ها در اشکال و طرح های متنوعی صورت می گیرد، استفاده شوند. اکنون قصد داریم در خصوص تاثیرات برخی از رنگ های پرکاربرد در طراحی فضای داخلی فروشگاه و تجهیزات موجود در آن صحبت کنیم.

پیشنهاد قفسه بندی صدرا در این زمینه استفاده از قفسه های فروشگاهی می باشد.

 

رنگ قرمز:

رنگ قرمز در قفسه بندی

یکی از رنگ هایی که به طور معمول بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و جلب توجه می کند قرمز می باشد. البته این رنگ میتواند حالت هایی مانند افزایش هیجان و فشار خون را به همراه داشته باشد. اما در صورتی که در ترکیب با رنگ هایی مانند سفید یا مشکی استفاده گردد، اثرات منفی آن خنثی می شود و زیبایی خاصی به محیط می بخشد.

 

 

 

 

 

 

رنگ زرد

  از آن جایی که این رنگ به آسانی دیده می شود، به کار بردن آن در بخش هایی که نیاز به جذب مخاطب دارد، این رنگ را توصیه می کنیم. این رنگ نیز اثراتی مانند هیجان و حس شادی را به همراه دارد و با تحریک حس امیدواری در ذهن افراد، موجب جذب آن ها به قسمت مورد نظر خواهد شد.

 

رنگ سبز:

 

همانطور که می دانید رنگ سبز یادآور سرزندگی، هماهنگی و آرامش می باشد. بر همین اساس جزء متداول‌ ترین رنگ ها برای دکوراسیون دیزاین به شمار می رود. رنگ سبز را نیز می توان در ترکیب با رنگ های درخشان مانند نارنجی استفاده کرد و به این ترتیب هم به زیبایی ادوات فروشگاهی افزود و هم کارایی آن را در جهت جلب توجه مشتریان افزایش داد.

 

رنگ سیاه

رنگ مشکی در تجهیزات فروشگاهی

 

افراد مختلف در به کارگیری رنگ سیاه عملکرد متفاوتی دارند؛ چرا که این رنگ تا حد زیادی از سلایق و علایق افراد تاثیر می پذیرد. از نظر معنا بخشی رنگ سیاه نشانگر کارایی جذابیت فریبندگی اقتدار و کمال می باشد. بنابراین در صورتی که قصد دارید فضای داخلی فروشگاه خود را به مکانی شیک و لوکس تبدیل کنید، میتوانید آن را به کار ببرید. به طوری که قفسه های فروشگاهی خود را به رنگ سیاه سفارش دهید و یا در فضا سازی فروشگاه صرفاً از رنگ مشکی و یا سیاه به همراه سایر رنگ های مکمل بهره بگیرید.

 

 

 

 

 

برخی از انواع قفسه های فروشگاهی را می توان به سایر رنگ ها نیز سفارش داد که در مقاله های دیگر به بررسی آن ها نیز خواهیم پرداخت. بنابر آنچه تاکنون گفتیم، یکی از فاکتورهای مهم در مبحث طراحی داخلی فروشگاه های کوچک و بزرگ عامل رنگ می باشد. اگر به این عامل دقت کافی شود و از اصول صحیح رنگ شناسی و تاثیر آن در رفتار افراد بهره گرفته شود، در طول زمان نتایج موفقیت آمیزی را برای فروشگاه شما به همراه خواهد داشت.
یکی دیگر از کاربرد هایی که میتوان برای رنگ ها در چیدمان فروشگاهی بر شمرد مرزبندی قسمت های مشخصی از فروشگاه می باشد. به گونه ای که با گذر از رنگی به رنگ دیگر، به محصولات دیگر دسترسی یافت. همچنین این مرزبندی را می توان با استفاده از رنگ خود کالاها نیز ایجاد کرد. به همین منظور لازم است با تاثیر رنگ در قفسه بندی فروشگاهی و اولویت چیدمان کالا در قفسه های فروشگاهی آشنا باشید.

 

اینستاگرام صدرا
آپارات صدرا

با ما در تماس باشید قفسه بندی صدرا 09122000003

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *