سوالی که شاید ذهن اغلب ما را درگیر خود کرده باشد چگونگی چیدمان انبار می‌باشد

چیدمان در انبار یکی از روش‌های مدیریت موثر منابع مادی شرکت‌ها بحساب می‌آید. حالا اینکه چیدمان مناسب به کدام تجهیزات نیاز دارد؟

اولین عامل نظم دهی که بفکر ما خطور میکند قفسه است، قفسه های صنعتی دقیقا اولین گزینه برای مدیریت از فضا، ایمن سازی محصولات از هرگونه آسیب های آنی و احتمالی، سریع سازی فرایند های بارگذاری و سایر عملیات در انبار می‌باشد.

انبارمحل نگهداری، بارگیری، و تخلیه کالاهاست، قفسه های مناسب برای انبار تان شما را میتواند تا حدود زیادی از شر استرس بهم ریزی انبار تان خلاص کند.

قفسه های صنعتی در اندازه و انواع مختلف طراحی میشوند؛ قفسه صنعتی راک سنگین، قفسه ایزی راک و قفسه پیچ و مهره ای می‌باشد.

انواع قفسه های مناسب برای انبار

قفسه راک صنعتی،قفسه پیچ ومهره ای
قفسه راک صنعتی دارای چند نمونه است، راک سنگین از جمله نمونه های راک صنعتی که برای بارگذاری در وزن های بالا انجام می شود؛ و تحمل وزن ۵۰۰ کیلو تا ۳ تن در هر طبقه به صورت گسترده را دارد.
این نمونه تا ارتفاع ۱۲متر قابل طراحی و اجراست. همچنین به صورت بازو تکی و دوبل نیزقابل اجراست. دراین سازه امکان استفاده ازپالت زیر باری و راک پالت بجای کفپوش وجود دارد. به دلیل بالا بودن حجم ووزن کالاهایی که روی این سازه بارگذاری به وسیله‌ی تجهیزاتی مثل استاکر وجک پالت انجام می‌شود.

      قفسه صنعتی سنگین/راک سنگین:

این نوع از قفسه صنعتی طراحی و نصب در انبار یا سوله های میشود که کالا/محصولات سنگین را در خود جا داده اند که هدف اصلی طراحی و نصب آن بهینه سازی فضای انبار است.

قفسه‌های صنعتی راک سنگین؛  مستحکم و مقاوم ساخته شده‌اند که بتواند در برابر سایش روزانه ناشی از سفارش گیرندگان، ضربه لیفتراک و دمای شدید مقاومت کنند.

از مزیت های این قفسه ها میتوان نکات زیر را یاد آور شد:

    • توانایی بارگذاری تا 3000 کیلوگرم/3تن به ازای هر طبقه را دارد.
    • استحکام بالا و مقاوم در برابر ضربه ناشی از کالاها و وسایل حمل بار مانند جک-پالت یا استاکر.
    • جابجایی اجناس و کالاها با وسایل بارگذاری همچون جک و پالت یا استاکر.
    • ارتفاع ابتدایی از 1 متر و در صورت ضرورت الی 12 متر امکان طراحی و اجرا را دارد.
    • امکان طرح و ساخت بازویی آن به دو شکل تکی لایه و دوبل لایه میباشد.
    • امکان استفاده از پالت پلاستیکی یا آهنی بجای کفپوش وجود دارد.
    • قابلیت نصب و جمع آوری آسان را دارد.

اجزای تشکیل دهنده آن: بازویی، کف پوش و قاب راک میباشد، بار گذاری آن توسط جک پالت و استاکر صورت میگیرد.

نمونه پروژه قفسه های صنعتی سنگین

قفسه های راک نیمه سنگین/ایزی راک

راک نیمه سنگین ایزی راک نسبت به قفسه صنعتی راک سنگین تحمل بار کمتری دارد و  کار آمد برای بارهای متوسط/نیمه سنگین است

شما میتوانید بدون وسیله مثل جک پالت و استاکر کالا ها را در طبقات آن جابجا کنید، اندازه تحمل بار این نوع قفسه ها به 300 کیلوگرم به ازای هر طبقه ممکن است.

بیشتر برای کالا هایی که ظریف یا شکننده هستند مورد استفاده قرار میگیرند این قفسه مقرون به صرفه و ایده آل میباشد. همچنان به شما کمک می کند تا از هزینه های ناخواسته به دلیل شکستگی جلوگیری کنید.

قابلیت تنظیم طبقات به اندازه دلخواه نمای ظریف چیدمان راحت نصب و جمع آوری سریع و طبقه بندی کالاها از جمله ویژگی های این مدل قفسه است.

 

قفسه ایزی راک با تحمل وزن کمتر نسبت به راک سنگین توانایی بارگذاری تا ۳۰۰ کیلو در هر طبقه بصورت گسترده و بطور مستقیم توسط خود کاربر را می دهد.
یعنی به شما توانایی چیدن کالا در انبار را بدون نیاز به استاکر و جک پالت را می دهد. تمام نمونه های قفسه راک صنعتی از اجزای اصلی بازویی، قاب‌راک، کفپوش تشکیل شده اند که در ابعاد آنها تفاوت وجود دارد.
رنگ قاب‌راک درایزی راک آبی و رنگ بازویی ها نارنجی وکفپوش سفید است.
اندازه و ارتفاع قاب‌راک بصورت ۱ متر،۲متر،۲.۵ مترو۳مترمیباشد که در ارتفاع یک متر با این سازه ایزی راک به عنوان میز راک یا میزمنتاژ کاربرد دارد. اندازه بازویی ها هم بصورت۱متر،۱.۵مترو۲متروجوددارد.
ایزی راک بصورت سفارشی در رنگ دلخواه مشتری قابل تولید است.

قفسه پیچ و مهره ای

این گروه از قفسه ها برای اولین بار توسط  دیمیتریس کومینو طراحی شد. او یکی از مهندسین مشهور آلمانی میباشد و به دنبال گزینه ای انعطاف پذیر با قابلیت استفاده مجدد برای قفسه های مورد استفاده در محیط های صنعتی و تجاری بود.

از مهم ترین ویژگی های این قفسه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

به دلیل استفاده از ورق های گالوانیزه، این قفسه ها در تماس با مواد خورنده و اکسید کننده مقاوم بوده و اصطلاحا ضد زنگ می باشند.

ارتفاع ردیف ها و تعداد طبقات آن با توجه به نوع، تعداد و وزن کالاها قابل تنظیم می باشد.

بر اساس اندازه دهانه و عمق هر ردیف از تنوع بالایی برخوردار می باشد و قابل طراحی به صورت سفارشی هستند.

نیم طبقه/مزنین

مزنین سیستمی است که نیم طبقه به عنوان یک طبقه میانی در ساختمان عمل می کند و به اصطلاح شما یک اتاقک/بالکن فلزی و مستحکم را در زیر سقف با کفی و بام مجزا در داخل ملک خود می سازید.

سازه مزنین یک سازه پیش ساخته تمام پیچ و مهره ای بوده که بدون نیاز به اتصالات جوشی، برای افزایش سطح در سالن های تولید، مونتاژ، نمایشگاه ها، و داخل کارخانه ها  مناسب است

و توسط نردبان متصل خودش میتوان به آن وارد و خارج شد.

به دلیل ویژگی استحکام و نصب سریع مزنین، بسیار مورد توجه بوده و دارای کاربری بالای است.

به راحتی قابل جابجایی به فضاهای مختلف و قابل تنظیم در ارتفاع های مختلف است.

قفسه راک سبک

 

هم نوعی ضعیف تر از راک های صنعتی میباشد که بیشتر برای بار های سبک در انبار ها، سوله ها، فروشگاه ها و جاهای دیگر استفاده میشود از اجزای چون؛ پایه، بازویی، کفی و قاب تشکیل شده است، نکته مورد توجه اینست که از نظر پوشش فضا بهترین گزینه بوده و قابل طراحی در هر متراژ، و هزینه کمتری را صرف میکند، تحمل بار این قفسه ها کمی بیشتر از قفسه های پیچ و مهره ایی بوده که حدودآ 150 کیلو گرام به ازای هر طبقه میباشد.

قفسه راک سبک با تحمل وزن کمی بیشتر نسبت به قفسه پیچ ومهره ای دارد. همچنین امکان دسترسی مستقیم و چینش اجناس تا وزن ۱۵۰کیلو در هر طبقه را میدهد.
قفسه پیچ و مهره ای با تحمل وزن تا ۱۰۰ کیلودرهرطبقه با ارتفاع پایه ۱،۱.۵،۲،۲.۵و۳ متر و طول صفحه ۹۵ سانتی متر البته طول های دیگر هم وجود دارد.
عرض صفحه هم بصورت ۲۰،۲۵،۳۰،۳۵،۴۰،۴۵،۵۰،۶۰،۷۰ سانتی متر میباشد. ضخامت پایه و صفحه و طول بازویی در قفسه راک صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. در قفسه پیچ و مهره ای هم ضخامت پایه و کفی مهم به شمار می رود.

در کنار قفسه های صنعتی تجهیزات دیگر انبار مانند؛ لیفتراک، جک و پالت، استاکر، پالت زیرباری، پالت ابزار، و گاری حمل بار میباشد که شما میتوانید، بصورت کلی اینها را از قفسه بندی صدرا خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *