آشنایی با ویژگی و کاربردهای قفسه راک سنگین و نیمه سنگین

 

 

یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در انتخاب انواع قفسه انبار جهت نگهداری و ذخیره سازی کالاها و اقلام، آشنایی کامل با ویژگیها و کاربردهای سیستمهای قفسه بندی در انبار است.

از آنجایی که در حال حاضر انواع مختلفی از سیستمهای قفسه بندی در صنعت لجستیک وجود دارد که هر یک از آنها مشخصات و الزامات خاص خود را دارا هستند، لازم است تا جهت بکارگیری صحیح این سیستمها در انبارها، شناخت جامع و دقیقی از آنها وجود داشته باشد.

موارد متعددی وجود دارد که بدلیل انتخاب اشتباه و نادرست سیستم قفسه بندی، انبار کارآیی لازم را نداشته است، در صورتی که در همین انبارها در صورت شناخت صحیح و درست از نیاز انبار و انتخاب صحیح سیستم قفسه بندی مورد نیاز، امکان افزایش بهره وری و بهبود شرایط انبار وجود می داشت.

در همین راستا، قبل از آنکه جهت انبار خود سیستم قفسه بندی خاصی را انتخاب نمائیم، لازم است تا سیستمهای قفسه بندی را به خوبی شناخته و بر مبنای آن نسبت به انتخاب تجهیزات مناسب ذخیره سازی در انبار اقدام نمائیم. در متن پیش رو، نگاهی اجمالی و مختصر به برخی از سیستمهای قفسه بندی و قابلیتهای آنها خواهیم داشت.با قفسه صدرا همراه باشید.

طبقه بندی سیستمهای قفسه بندی به ۳ دسته اصلی

بطور کلی می توان سیستمهای قفسه بندی را از منظر روش بارگذاری در قفسه ها در سه گروه اصلی زیر طبقه بندی نمود:

  1. سیستمهای قفسه بندی سنگین و پالتی
  2. سیستمهای قفسه بندی نیمه سنگین
  3. سیستمهای قفسه بندی سبک

در ادامه به توضیح هر دسته میپردازیم.

۱- سیستمهای قفسه بندی سنگین و پالتی

گذاشت و برداشت بار در داخل این سیستمها تماما بوسیله ماشینهای گذاشت و برداشت بار انجام می پذیرد. در این سیستمها وزن کالا به قدری زیاد است که لزوما جهت جابجایی و چیدمان آن در قفسه ها لازم است از ماشینهای مخصوص انبار استفاده گردد. سیستم قفسه بندی پالت راک در زمره این گروه قفسه ها محسوب می شود که گذاشت و برداشت بار در آن بواسطه پالت و با استفاده از ماشینهای مخصوص انبار همچون لیفتراک یا ریچتراک انجام می پذیرد. وزن پالتها در این سیستم عموما بین 500 الی 1000 کیلو گرم می تواند متغیر باشد، البته وزنهای کمتر یا بیشتر از این مقدار نیز می تواند مدنظر قرار گیرد و از این لحاظ منعی وجود ندارد.

۲- سیستمهای قفسه بندی نیمه سنگین

گذاشت و برداشت بار در داخل این گروه از قفسه ها بوسیله نیروی انسانی انجام می پذیرد. بعبارت دیگر کالاها و اقلامی که در داخل این نوع قفسه ها قرار می گیرند وزن خیلی زیادی ندارند و امکان جابجایی و چیدمان آنها براحتی وجود دارد.

۳- سیستمهای قفسه بندی سبک

گذاشت و برداشت بار در داخل قفسه های سبک نیز همانند سیستمهای قفسه بندی نیمه سنگین بوسیله نیروی انسانی انجام می پذیرد. بعبارت دیگر کالاها و اقلامی که در داخل این نوع قفسه ها چیدمان می گردد به نسبت، وزن سبکتر و کمتری نسبت به سایر گروههای قفسه بندی دارد.

با توجه به تنوع فراوان سیستمهای قفسه بندی موجود، در ادامه برخی از انواع سیستمهای قفسه بندی رایج و کاربردی بر مبنای گروه بندی فوق مورد بررسی قرار گرفته و و برخی ویژگیها و مشخصات آنها مورد اشاره قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *